پایه یازدهم

بازنویسی ضرب المثل آب ریخته جمع شدنی نیست پایه یازدهم

بازنویسی ضرب المثل آب ریخته جمع شدنی نیست پایه یازدهم

بازنویسی ضرب المثل آب ریخته جمع شدنی نیست پایه یازدهم

مقدمه:

 گاهی خطایی از ما سر می زند و ما برای جبران آن دست به کار می شویم اما گاهی هرگز خطای ما قابل جبران نخواهد بود تاکنون دیده ایی که آب ریخته را بتوان از زمین جمع کرد؟!

تنه انشاء:

 انسان ها امکان الخطا هستند. یعنی امکان دارد که خطایی از آن ها سر زند. من به شخصه جایزالخطا بودن انسان را قبول ندارم.

انسان هرگز مجاز به خطا کردن نیست. بلکه در میان معدود تصمیماتی که در روزمره ی خود می گیرد امکان خطا یا اشتباه را دارد. اما بعضی از خطاهایی که مرتکب به انجام آن می شود هرگز قابل جبران نخواهد بود.

مثل گفتن حرفی که منجر به دردسر افتادن کسی دیگر شود یا ناخواسته موجب قتل کسی شدن! یا ریختن آبی روی زمین، آن حرف هرگز قابل پس گرفتن نخواهد بود و آن فرد هرگز زنده نخواهد شد یا آن آب هرگز جمع شدنی نیست.

اینگونه اشتباهات امکان بازگشت به عقب و جبران آن بعد از انجام آن را ندارد. بنابراین انسان باید قبل از هر کار یا تصمیمی درست بیاندیشد و اجازه ندهد که تصمیمی عجولانه یا حرفی بی فکر یا عصبانیتی بی مورد منجر به تباهی ادامه ی زندگی خود و اطرافیانش شود.

او باید قبل از هر کاری به بعد و عاقبت کاری که انجام می دهد بیاندیشد. زمانی که تمام جوانب دور و نزدیک آن را سنجید آن موقع راحت تر با مشکلات بعد از آن مواجه خواهد شد و برای رفع و رجوع آن مشکل پیش خواهد رفت.

زیرا وقتی از قبل آینده را از پیش، پیش بینی کرده باشی شاید فرصتی برای جبران برایت باقی مانده باشد.

نتیجه گیری:

عقل تعبیه شده است که بیاندیشم. زمانی که درست تصمیم بگیریم و با دقت و ظرافت کارهای پیش روی خود را انجام دهیم، هرگز نه آبی خواهد ریخت که نیاز به جمع شدن داشته باشد و نه حسرتی باقی خواهد ماند. بنابراین با دیدی باز و فکری هوشیار تمام امور را زیر نظر داشته باشید زیرا آب ریخته، جمع شدنی نیست و کار انجام شده بازگشت پذیر نیست.

پایه یازدهم مثل نویسی صفحه83 آب ریخته جمع شدنی نیست

گردآوری توسط: مرجع انشا / انشائی

نظر شما در مورد این انشاء چه بود؟

امتیاز کل

خلاصه امتیاز به این انشاء از دیدگاه شما

امتیاز کاربران: 3.1 ( 6 رای)
برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − = 9