پایه هفتم

انشا در مورد دانشمندان و مفاخر ایران

انشا با موضوع دانشمندان و مفاخر ایران پایه هفتم

پایه هفتم انشا در مورد دانشمندان و مفاخر ایران

مقدمه:

موضوع امروز انشاء ما در مورد دانشمندان میباشد که تمام دارایی های یک سرزمین هستند، در طول تاریخ دانشمندان بسیار زیادی بوده اند که ما راحتی های الان خود را مدیون آن ها هستیم.

ولی من میخواهم امروز درباره ی دانشمندن سرزمین خودمان با شما سخن بگویم ما در گذشته دانشمندان بسیار بزرگی داشته ایم به نام های: ابن سینا، خیام نیشابوری، خواجه نصیر الدین طوسی زکریای رازی، پروفسور محمود حسابی، پروفسور لطف الله عسگر زاده، خوارزمی و مریم میرزا خانی .

تنه انشاء:

برای شما از دانشمندان گذشته تا به امروزمثال زدیم تا بدانید این کشور همیشه سربلند در تمامی مراحل در دنیا حرف اول و آخر را میزند دانشمندان پرچم داران هر کشور مییاشند آنان هر جای این کره خاکی باشند جویای علم اند و به دنبال آنند که نام مقدس ایران را زنده و سر افراز نگه دارند از لحاظ علمی علم پزشکی و ریاضیات ما مدیون ان افراد میباشد که دربالا اسامی آنها ذکر شد ما از افتخارات آنها نیز برای شما میگوییم.

خیام نیشابوری یکی از دانشمندان بزرگ ایران میباشد که از فیلسوفان و ریاضی‌دانان و شاعران بزرگ قرن پنجم محسوب میشود خیام نیشابوری به دو زبان فارسی و عربی شعر می‌سراییدند و در علوم مختلف مقالات و کتاب‌های بسیار باارزشی را مکتوب کرده اند.

شهرت خیام بیشتر به خاطر شعر سرودن‌اش است اما در واقع خیام فیلسوف و ریاضی‌دانی بود که به آثار ابن سینا پرداخت. خیام نیشابوری منجم هم نیز بود و تقویم امروز ایران، حاصل محاسباتی هست که او و عده‌ای از دانشمندانی دیگر، انجام دادند.

مطلب پیشنهادی :  انشا جان بخشی به اشیاء درخت سیب

خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی میباشد که رصدخانه مراغه را تاسیس کرده است . خواجه نصیرالدین طوسی در علوم دوران خودش به ویژه فلسفه، ریاضی، کلام، منطق، ادبیات و نجوم تبحر داشت و القاب بسیار زیادی از جمله “استاد بشر” دریافت کرد.

خواجه نصیرالدین طوسی برخلاف ابن سینا اقدامی برای ترجمه لغت‌های عربی و به وجودآوردن اصطلاحات فارسی به جای اصطلاحات عربی نکرد و متاسفانه از همان واژه‌ها در آثار فارسی به کار برد.

مریم میرزاخانی یکی از دانشمندان بزرگ ایران هست که در سال ۱۳۵۶ بدنیا آمد. مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی آمریکایی بودند که در زمینه‌های هندسه هم‌تافته، نظریه تایشمولر و نظریه ارگودیک تحقیقات انجام می‌دادند.

او به دلیل کار روی دینامیک و هندسه، سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای موفق به دریافت مدال فیلدز شدند و اسم خودشان  را به عنوان اولین زن نامزد این جایزه ثبت کرده اند. این مدال بالاترین جایزه در ریاضیات محسوب میشود.

انشا در مورد دانشمندان و مفاخر ایران

نتیجه گیری:

و همچنان اسامی بزرگانی را داریم که برای گفتن بسیاری زمان لازم داریم و از این بابت خوشحالیم که ایران زیبای ما دارای این همه مفاخربزرگ و غرور افریب میباشد من به عنوان یک ایرانی به خود می بالم

 

انشا در مورد دانشمندان و مفاخر ایرانپایه هفتم

گردآوری توسط: مرجع انشا / انشائی

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 74 = 79