پایه دوازدهم

مثل نویسی عالم شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل

مثل نویسی عالم شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل

پایه دوازدهم صفحه93 مثل نویسی عالم شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل

مقدمه:

 انسان ها از همان بدو تولد در حال آموختن و فراگیری علم و دانش هستند که با گسترش دامنه ی دانش خود روز به روز به عالم تر شدن نزدیک خواهند شد.

تنه انشاء:

آدمی که با سپری کردن پله های پیشرفت در زندگی و با افزودن علم و دانش بزرگ می شود، اندک اندک در می یابد که هر چه بیشتر می آموزد کمتر از جهان پیرامونش بی خبر است و چقدر مطالب وجود دارد که حتی نمی تواند در ذهن خود تصور کند یا تمام آن را بیاموزد.

عالم شدن به معنای آدم بودن نیست! بلکه معدود افرادی را در پیرامون خود دیده ایم که بسیار از نظر علم و سواد بالا مقام هستند یا به درجات بالای فرهنگی و علمی دست یافته اند اما یک آدم شریف و ارجمند نیست.

او در آن نقطه از زندگی در می یابد که عالم شدن بسیار آسان تر از یک آدم کامل بودن است. با این اصطلاح که هیچ انسانی کامل نیست خود را قانع خواهیم کرد اما به نظر من عالم بودن آن موقع ارزشمند خواهد بود که انسان برای آدم بودن خود تلاش کند.

اما برای ما این سوال پیش خواهد آمد که آدم بودن چه ویژگی هایی دارد؟ آدم بودن به معنای صریح و ساده آن است که قضاوت بیجا نکند مهربان باشد. با همه باخوش رویی برخورد کند دشنام نگوید، دروغ نگوید. دست گیر آدم ها باشد.

آن را نیمه راه رها نکند و در این گیر و دار زندگی که هر کسی به فکر بالا کشیدن خودش است آدم بودن و آدمیت خرج کردن مشکل تر از عالم بودن است.

نتیجه گیری:

ما انسان ها باید از خود شروع کنیم. از همین سن که در پرورش اخلاق و افکار خود انعطاف پذیر هستیم باید برای بهتر شدن و بهتر بودن خود تلاش کنیم تا بتوانیم یک آدم خوب با تمام خصوصیات بارز یک آدم نمونه را داشته باشم. اینگونه قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. من و تو اینجا همین قطره هایی هستیم که برای دریا شدن باید دست گیر باشیم تا در مسیر آدمیت و کشوری آبادتر گام های استوار برداریم.

مثل نویسی عالم شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل انشا غیر تکراری پایه دوازدهم

گردآوری توسط: مرجع انشا / انشائی

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 85 = 86